søndag 18. oktober 2009

Knekkebrød!



Ja i dag har æ prøvd mæ på å lage knekkebrød, å det blei en stor suksess!!
Ongan likte det og gubben jaja pluss mæ da, så det va jo flott.
Legger ved bilder og oppskrift så håper jeg at andre vil prøve den (for det va verdt det) ;-)


2 dl havrekli
2 dl kruskakli
2 dl solsikkekjerner
2 dl havergryn
2 dl sesamfrø
2 dl linfrø
2 dl sammalt rug hvete
2 ts salt
7 dl vann

bland alt, ha det utover på 2 bakepapir.
varmluft 200 grader i 10 min ta ut og skjær opp med pizzaskjærer og sett inn igjen i 20-25 min så skru ned varmen til 50 grader og la det stå cirka 40 min med døra på gløtt på tørking

Smaker utsøkt etterpå ;-)

Lykke til hilsen Mariann

4 kommentarer:

Mona Brattsti Utheim sa...

Skal teste den der. Knekkebrød er svindyrt her i spania, de er jo innportert fra Norge og Sverige så da blir det jo selfølgelig dyrt :((
Tusen takk for at du deler oppskriften med oss alle som vil prøve den.
Hils Torleif og ongan. Vi kommer nordover til sommeren alle 4.

Abrakadabras. sa...

Så flink du er! Jeg viste ikke at det gikk an å bake knekkebrød engang. Jeg trodde det måtte lages i fabrikk .. Hihi :o) Jeg er ikke noen baker altså.. Jeg syntes det er så gøy at både du også har begynt å blogge.. Man blir jo litt kjent igjen på den måten ;o) Hilsen Jorunn

-M- sa...

NAM!!
Det e tvert neste prosjet..
Bakte sukkerfri kjeks med rosiner og havregryn til minsten idag, d va en suksess..

-M- sa...

Hei Mariann
Her kjem oppskrifta!!
100 gram smeltet smør
1/2 dl melk eller MME/morsmelk hvis det er til babys.
250 g havregryn
ca 200 g hvetemel
2 tS hornsalt
rosiner, hakket opp.

Putt alt i en bolle rør ihop, avkjøl deigen. kjevle ut og lag fie kjeks. Funke flott å bruke pizza kniv til å skjære!
175g i 10 minutter!